106 Gemeente Zwartewaal (1811-1950)
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
De voor u liggende inventaris is een concept. Dit heeft een aantal consequenties:
- er resteert een klein aantal dozen dat nog niet is opgenomen. Vraag hiernaar indien u onderzoek doet.
- een aantal pakken is (nog) niet nader uitgesplitst, bv. personeel onderwijs.
- de nummering is nog niet opeenvolgend; voor de gebruiker is dit niet van belang.
Deze inventarisatie is tot stand gekomen in het kader van een globale inventarisatie van alle overheidsarchieven van na 1811. Gedurende de maanden juni-december 2000 is er aan gewerkt.