096 Gemeente Oudenhoorn (1811-1950)
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
Bij de vervaardiging van de concept-inventaris van het archief van de gemeente Oudenhoorn is uitgegaan van een voorlopige bewerking van de bescheiden over de periode 1811 tot het tijdstip van invoering van het registratuurstelsel.
Aan de beschrijving is een globale ordening voorafgegaan.
Het archief van de gemeente Oudenhoorn is zeer onvolledig. Vrijwel alle ingekomen stukken en talrijke andere bescheiden ontbreken.
De meeste zorg en tijd is besteed aan de bewerking van de financiële stukken. De rekeningen met de bijbehorende verzamelstaten bleken grotendeels te ontbreken, zodat van de mogelijkheid om deze (vanaf 1850) aan te vullen met provinciale exemplaren dankbaar gebruik is gemaakt.