Archieven

Uw zoekacties: Gemeente Zuidland (1814-1926)

298 Stichting BudgetBalans

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Aanwijzingen voor de gebruiker
Archiefvorming
Geschiedenis van de instelling
298 Stichting BudgetBalans
Inleiding
Archiefvorming
Geschiedenis van de instelling
Algemeen
De Stichting BudgetBalans is van juni 1998 tot april 2007 actief geweest op het gebied van schuldhulpverlening voor inwoners van Spijkenisse en vanaf 2000 tot en met 2004 ook voor inwoners van de gemeente Rozenburg.
BudgetBalans was gedurende die periode gehuisvest aan de Raadhuislaan 76 te Spijkenisse. In de beginjaren werkten er circa 8 personen, dit groeide langzaam uit tot 18 FTE in 2007.
De oprichting van de Stichting was een initiatief van de gemeente Spijkenisse en een aantal andere partijen die betrokken waren bij schuldenproblematiek, met name de drie Spijkenisser woningcorporaties (De Leeuw van Putten, Maasoevers en Woningstichting Spijkenisse), de Gemeentelijke Kredietbank Rotterdam (GKB), de Stichting Zorg en Welzijngroep en het Bijstandsplatform. Deze partijen – met uitzondering van de gemeente Spijkenisse – alsmede enkele personen op persoonlijke titel namen deel in het bestuur van de Stichting. Later kwam daar nog een vertegenwoordiger vanuit de gemeente Rozenburg bij.
In Spijkenisse meldden zich jaarlijks grofweg zo’n 400 personen aan voor schuldhulp, in Rozenburg 60.

Taken
BudgetBalans was een (onafhankelijke) intermediaire organisatie die tussen schuldenaar en schuldeisers instond. Dit kwam neer op onderhandelen met schuldeisers, het opstellen van budgetteringsplannen en het geven van voorlichting.

Binnen de activiteiten van BudgetBalans waren drie prestatievelden te onderscheiden: de curatieve schuldhulpverlening (schuldsanering en bemiddeling), preventieve hulpverlening (voorkomen van schulden door onder andere het geven van voorlichting, cursussen etc.) en de afgifte van de zogenaamde WSNP verklaring.
Per 1 december 1998 werd de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) als onderdeel van de Faillissementswet van kracht.
Mocht een (minnelijke) schuldsanering mislukken dan heeft een cliënt de mogelijkheid zijn schulden toch te regelen via de rechter, die daarvoor een bewindvoerder kan aanwijzen.
Voor de gang naar de rechter is wel een zogenaamde “verklaring WSNP” nodig.

De aan de gemeenten toegekende bevoegdheid tot afgifte van de WSNP verklaring werd door de gemeente Spijkenisse (7 april 1999) respectievelijk Rozenburg (2 mei 2000) gemandateerd aan BudgetBalans.
Medewerkers van BudgetBalans waren aanvankelijk niet bevoegd de handelingen die volgden uit de wettelijke schuldsanering (bewindvoering) uit te voeren. Hiervoor was een aanwijzing van de Raad voor Rechtsbijstand in ’s-Hertogenbosch vereist. Deze erkenning werd in december 2002 afgegeven . * 

Voor het beheer van het inkomen van een aantal cliënten van BudgetBalans werd in 1998 besloten een aparte Stichting in het leven te roepen: de Stichting BudgetBeheer. Uit de stukken blijkt echter niet dat dit werd geëffectueerd. Vanaf november 1999 werd het inkomensbeheer uitgevoerd door de Stichting Beheer Derdengelden Kleingeld (BDG Kleingeld). * 
In 2003 stond de relatie met BDG Kleingeld wegens wanprestatie dusdanig onder druk dat werd omgezien naar andere organisaties. In dat kader werd in die periode ook wel met een andere aanbieder, CAV in Rijswijk samengewerkt. * 
In het kader van verdere professionalisering werd er met ingang van 2000 gewerkt volgens de Gedragscode van Nederlandse Verenging voor Volkskrediet (NVVK). Het bestuur besloot in haar vergadering van 8 mei 2000 het geassocieerd lidmaatschap van de NVVK aan te vragen, hetgeen op 1 september 2001 een feit werd. * 
Schuldhulpverlening in Rozenburg
Van 2000 tot en met 2004 verzorgde BudgetBalans ook schuldhulp voor de gemeente Rozenburg. Met Woningbouwvereniging Ressort werd op 4 juli 2001 een convenant gesloten gericht op het tijdig signaleren van huurschulden en het voorkomen van huisuitzettingen.

Dat BudgetBalans in Rozenburg voet aan de grond kreeg was het gevolg van een blunder van een Rozenburgs raadslid dat in de raadsvergadering van 20 april 2000 ‘voor’ in plaats van ‘tegen’ een subsidie-overeenkomst stemde. Deze onbedoelde verbintenis had bij verlenging van de overeenkomst, een jaar later, wel tot gevolg dat het functioneren van BudgetBalans uiterst kritisch werd beoordeeld door dat deel van de raad dat eerder ‘tegen’ was. Het was voor BudgetBalans directeur Eric Timmermans aanleiding zich in een stevige brief tot de raad te richten om de kritiek te weerspreken.
De discussie werd in de lokale pers breed uitgemeten, en had tot uitkomst dat men toch opnieuw koos voor verlenging van de overeenkomst met BudgetBalans. * 
Eind 2004 besloot Rozenburg met een andere aanbieder in zee te gaan.

Organisatie
Budget Balans was voor haar financiering volledig afhankelijk van gemeentelijke subsidies en de bijdragen van de Spijkenisser woningcorporaties. De strijd om voldoende financiële middelen vergde continu veel inspanning van het bestuur. Een teruglopende economie zorgde er enerzijds voor dat de subsidiegevers zich minder bereid toonden voldoende financiële middelen ter beschikking te stellen en anderzijds dat het aantal hulpvragen groeide.
De bezuiniging van fl.100.000,- die de gemeente Spijkenisse, amper enkele maanden na de oprichting van BudgetBalans, in juli 1998 in het vooruitzicht stelde kwam hard aan. * 
Het bestuur trachtte het dreigende verlies aan inkomsten op te vangen door diensten aan andere gemeenten aan te bieden. Dit lukte bij de gemeente Rozenburg.
Daarnaast werden - overigens vruchteloos - allerlei fondsen aangeschreven met een subsidieverzoek omdat de gemeente Spijkenisse niet (langer) bereid bleek borg te staan voor saneringskredieten die werden verstrekt door de Gemeentelijk KredietBank Rotterdam (GKB).
De noodgedwongen ‘informele’ samenwerking die het gevolg was, werd eerst in 2002 door het sluiten van een nieuwe overeenkomst met het GKB geformaliseerd. * 
Eind 2001 bleek er door verschillende omstandigheden plots een overschot op de begroting te zijn. Tegelijkertijd was wel een wachtlijst van cliënten ontstaan. Het bestuur vond dat dat niet met elkaar te rijmen was. Voorgesteld werd een deel van het overschot te gebruiken voor tijdelijke inhuur van personeel en vermindering van de werkdruk. Het bestuur werd het er in maart 2002 over eens dat 25% van de overschot van €61.700,- zou worden overgeheveld naar de reserves, de overige 75% kon terugvloeien naar de subsidiegevers (i.c. de gemeenten Rozenburg en Spijkenisse).
Het jaar 2003 begon, naast zorgen over de immer aanwezige wachtlijst en de onvrede hierover bij het personeel, met name over de wijze waarop invulling gegeven moest worden aan de opdracht vanuit de gemeente Spijkenisse om in 2004 €100.000,- te bezuinigen.
In een vertrouwelijk directiestuk *  stelde in januari 2003 scheidend bestuurslid Eric Timmerman de toekomst van BudgetBalans ter discussie. Samenvattend bracht hij de kwetsbaarheid van een relatief kleine organisatie, de afhankelijkheid van subsidiegevers en de noodzaak tot het blijven zoeken naar potentiële opdrachtgevers als belangrijkste zaken naar voren.
Enige maanden later werd duidelijk dat BudgetBalans kampte met grote interne problemen.
Kersverse directrice mevr. Lammertink stelde na onderzoek vast dat het team niet goed functioneerde en dat veel noodzakelijke contacten naar potentiële samenwerkingspartners verloren waren gegaan of geheel ontbraken. Ook bewindvoering in het kader van de WSNP was nog altijd niet tot uitvoering gebracht (hoewel daar in december 2002 al groen licht voor was gegeven) * 
Onder deze omstandigheden vond de lustrumviering (gepland half september 2003), waarin BudgetBalans “hernieuwd” naar buiten zou treden *  , in verband met “drukte, prioriteitstelling en ‘niet het goede moment’”, geen doorgang. * 
Begin 2004 werd werk gemaakt van “bewindvoering” en het herstel van de contacten met samenwerkingspartners. Dit resulteerde in convenanten met Eneco, Humanitas, het Leger des Heils en de woningcorporaties. Verder werd voortdurend naar wegen gezocht om de korting op de subsidiegelden van de gemeente Spijkenisse ongedaan te maken of tenminste te beperken.
Het tekort aan financiële middelen leidde tot een alsmaar langer wordende wachtlijst tot wel 12 maanden in 2004. Het was reden voor het bestuur om bij het indienen van de meerjarenbegroting 2005-2007 extra middelen aan de gemeente Spijkenisse te vragen.
Dit werd door de gemeenteraad gehonoreerd door middel van enkele financiële injecties.
Een en ander leidde echter niet tot structurele verbetering van de situatie, hetgeen het college van burgemeester en wethouders op 27 september 2005 deed besluiten nader onderzoek te doen naar de haalbaarheid van het incorporeren van schuldhulpverlening binnen de gemeentelijke organisatie.
Dit besluit veroorzaakte veel onzekerheid en onrust binnen BudgetBalans, immers zonder de gemeente Spijkenisse zou BudgetBalans niet kunnen voortbestaan.
Naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoek nam de gemeenteraad in december 2005 het principebesluit per 1 april 2006 de subsidierelatie met BudgetBalans op te zeggen.
Tot overmaat van ramp ging inkomensbeheerder BDG Kleingeld eind februari 2006 plots failliet. 90 cliënten die financieel toch al uiterst kwetsbaar waren, leden gezamenlijk een vermogensschade van €120.000.-. De gemeente moest bijspringen.
Dit alles maakte de opheffing van BudgetBalans onafwendbaar.
Bij besluit van de gemeenteraad van Spijkenisse van 14 maart 2006 werd het besluit van december eerst nog ongedaan gemaakt, de financiële omstandigheden waren nog niet geheel gunstig om schuldhulpverlening naar de gemeente over te hevelen. Het bleek slechts uitstel van executie.
Bij brief van 8 september 2006 werd namens het college van burgemeester en wethouders medegedeeld schuldhulpverlening in principe in de gemeentelijke organisatie te zullen implementeren, daarmee werd het lot van BudgetBalans in feite bezegeld.
Op 8 november 2006 vond hierover nader bestuurlijk overleg plaats tussen gemeente en BudgetBalans. De gemeente stuurde aan op 1 april 2007 als datum waarop zij, met overname van het personeel van de Stichting, schuldhulpverlening zou overnemen. Zonder pijn en irritatie ging zoiets uiteraard niet. * 
Uiteindelijk restte voor het bestuur van BudgetBalans slechts de taak de Stichting te ontbinden na afwikkeling van de lopende zaken, waartoe het op 21 februari 2007 met algemene stemmen besloot.
Geschiedenis van het archief
Verwerving
Inhoud en structuur van het archief
Bijlagen
Inventaris

Kenmerken

Datering:
1998 - 2009
Beschrijving:
Archief van de Stichting BudgetBalans
Omvang:
0,20 meter, 7 inventarisnummers
Inventarisatie:
Bert van Wagt, april 2009
Taal:
Nederlands
Taal archiefmateriaal:
De stukken zijn in het Nederlands
Soort archiefmateriaal:
Geprinte en gedrukte stukken
Bewaarplaats:
Streekarchief Voorne-Putten
Status open dataset:
Beschikbaar
Open data eigenaar:
Streekarchief Voorne-Putten
Geografische namen:
Categorie:
Opendata trefwoord:
 
 
 
Ga naar de inhoud