Schatkamer

Het Streekarchief beheert het cultureel erfgoed van Voorne-Putten: een unieke collectie van middeleeuwse oorkonden, foto’s, kaarten en documenten die het verhaal van deze regio vertelt.

  

Spijkenisserbrug

Schatkamer
30 JUN 2017
Spijkenisserbrug
De Nieuwe Brielsche Courant van Zondag 17 juni 1900 meldde: ,,In onze anders zoo stille gemeente Spijkenisse is tegenwoordig een gezellige bedrijvigheid waar te nemen. De oorzaak is gelegen in de werkzaamheden, welke worden verricht ten behoeve van de trambaan Rotterdam-Hellevoetsluis. Zij bestaan vooralsnog in het maken van pijlers en dijkwerken. Zware, lange dennen verdwijnen in de bodem; groote massa's klei worden uitgegraven en weggevoerd, terwijl gaten met bagger worden volgespoten.'' De hier beschreven grondwerken werden uitgevoerd ten bate van de aanleg van de Spijkenisserbrug, die tussen 1900 en 1903 werd gebouwd om de Oude Maas te overspannen.

  Na jarenlang aandringen werd namelijk eindelijk een betere verkeersverbinding op Voorne en Putten aangelegd: de stoomtram. Eeuwenlang waren de eilandbewoners afhankelijk geweest van veerdiensten, die bij mistig weer of ijsvorming niet konden varen. Door de geïsoleerde ligging konden de lokale economie en industrie zich niet ontwikkelen en diverse comités hadden zich reeds ingezet om een brug of spoorverbinding te realiseren. Uiteindelijk was het een plan van de Rotterdamsche Spoorwegmaatschappij dat goedkeuring kreeg van de Provincie en zodoende met een financiële impuls werd gesteund.

Op 1 november 1905 reed de eerste stoomtram over de lijn Spijkenisse-Hellevoetsluis. De lijn werd bijna geruisloos geopend. Dat was een jaar later bij de opening van de lijn Spijkenisse-Oostvoorne wel anders. Op 1 september 1906 werd de versierde tram feestelijk binnengehaald in Oostvoorne, waarna de hele dag volksspelen werden georganiseerd: fietsrijden met hindernissen, tonkruipen met hoeden, blaastrappen, zaklopen en ringrijden. De daaropvolgende jaren merkte iedereen het gemak van de tram: er werden speciale arrangementen naar het circus in Rotterdam georganiseerd, veehouders konden hun koeien voortaan probleemloos naar de markt vervoeren, en de badplaats Oostvoorne kon zich verheugen in een stijgend aantal dagjesmensen. De lokale economie werd inderdaad door de tram gestimuleerd.

In de jaren zestig werd de tram opgeheven. Rotterdam kocht de RTM op en zette de exploitatie ervan stil, omdat de tram niet langer voldeed als modern vervoermiddel en de overlast ervan te groot was. Bussen werden ingezet als flexibele vervanging. En de Spijkenisserbrug? Die werd in 1979 gesloopt nadat de nieuwe, bredere Spijkenisserbrug was aangelegd. Twee toegangspoorten markeren als stille getuigen de plek van de oude Spijkenisserbrug.
Pagina terug
Zoeken in collecties